Geprickt door het Internet

 

Ik zit net te kijken naar een nieuwsitem over de Amerikaanse staat Florida. Onder luid gejuich en applaus laat een gekozen volksvertegenwoordiger apetrots aan zijn publiek weten dat er een wet is aangenomen die alle vaccinaties gaat verbieden. Ik weet niet hoe jullie daarover denken, maar mijn verstand staat even stil. Hoe kan iemand in godsnaam zo dom zijn om te denken dat je daar de samenleving mee dient, en hoe kunnen mensen juichen om een beslissing die kinderen en kwetsbare mensen in hun staat zal treffen? Zelf hebben ze waarschijnlijk alle vaccinaties al gehad, en misschien dat dat dan als verzachtende omstandigheid mag gelden. Als vaccinaties echt iets kapotmaken in je lichaam en je hersens zijn zij het levende bewijs. Mijn gok is echter dat deze mensen of dom zijn geboren, of gehersenspoeld zijn door de internetbubbel waar ze net zoals heel veel andere mensen nooit meer uitkomen. Enne, sorry voor het gebruik van het woord "dom", dat heeft me al vaker in de problemen gebracht. Voor mij is het echter niet meer dan een acroniem voor "Door Onwetendheid Manipuleerbaar". Maakt het ook niet beter trouwens.

Het is gek! Ik herinner me nog een tijd zonder internet. Een tijd zonder wazige algoritmes. Een tijd zonder een overvloed aan idiote meningen waarin je naar willekeur kunt shoppen op zoek naar de mening die het meest jouw persoonlijke mentale onkruid bemest. Vroeger, toen wij nog heel jong en naief waren, dachten we dat het internet ons kon bevrijden van het keurslijf van de officiële media. Die waren misschien binnen hun ideologische grenzen redelijk betrouwbaar, maar meer dan de buitenkant van de wereld die onze toekomst bepaalt zagen we nooit. Het internet zou dat allemaal gaan veranderen! De waarheid kon niet meer verborgen blijven; doei elite met je achterkamerspelletjes. Helaas, het is allemaal net wat anders gegaan, en het tegendeel is waar geworden. Ik stel dan ook voor dat we de boel gewoon maar weer ontmantelen.

Nou ontgaat me de ironie van het medium waarop ik dit tegen jullie zeg natuurlijk niet. Mea Culpa, maar ik ben helaas ook een kind van deze tijd, niet van elektronische smetten vrij. Ik heb last van FOMO, ben me zeer bewust van cyberbullying, zit natuurlijk ook regelmatig in mijn eigen echokamer en ben vatbaar voor door algoritmes gestuurde retentie. En hoezeer ik ook mijn best doe om geen zoete koek te slikken, ook ik zal waarschijnlijk wel ten prooi vallen aan slim geformuleerde desinformatie. Maar ik ben ook online bedreigd, wordt te pas en te onpas geconfronteerd met meningen die plotseling feiten zijn, want feiten zijn tenslotte ook maar een mening, en pas geleden mocht ik nog een berichtenreeks van een paar lokale protozoën lezen die voorstelden om “linkse” mensen op te sluiten in kampen, of om ze om economische redenen maar gewoon meteen te vermoorden. Welkom in de wondere wereld die onterecht "social media" heet.

 

 

Nou is daar niets nieuws aan, rare ideeën zijn er altijd geweest. Mensen zijn altijd bevooroordeeld, gemeen, racistisch, of gewoon normaal gestoord geweest. Ook toen ik klein was hadden verschillende mensen in mijn omgeving al last van hun eigen persoonlijke mafketeligheden. Oude wijn in nieuwe metaalkleurige zakken dus. Was het maar zo simpel! Het internet heeft ervoor gezorgd dat al die eilandjes van afwijkende en soms zelfs gevaarlijke niche-meningen konden samenklonteren tot drijvende poepeilanden in een oceaan gevuld met onbegrip. Dat is treurig, maar het feit dat dat nu, onder aansturing van allerlei alternatieve en bewust gecreëerde naieve stromingen, leidt tot het afwijzen van zo ongeveer alles wat ervoor zorgt dat we over een paar honderd jaar nog een wereld hebben, dat is gewoon eng.

Windmolens zijn gevaarlijk en je word er ziek van, dus doe maar kernenergie – buitenlanders nemen onze huizen en banen in, dus schop ze terug de zee in – totalitaire landen als Rusland zijn fantastisch, want daar hebben ze nog echte waarden, en wij zijn alle richting kwijt – vrouwen zijn hun plaats vergeten in hun drang naar gelijkheid, dus terug naar de situatie dat hun enige recht het met de duurste apparaten uitgeruste aanrecht is. Europa zorgt ervoor dat wij niet kunnen doen wat we willen, en ook al weten we niet precies wát we willen, we willen het wél, dus Nexit, en ga zo maar door... Het enge is dat mensen echt geloven in die onzin. 

En daarom dus deze hartenkreet. Het ooit zo veelbelovende internet is gekaapt door mafketels en de meestbiedende, luchtverkopende multigaziljonairs, en we hebben geen van allen een idee hoe we het weer terug zouden moeten krijgen. Sterker nog, we hebben überhaupt sowieso steeds minder een idee. Maar ik weet zeker dat ik, als ik maar lang genoeg zoek, een groepje mensen kan vinden die het met me eens zijn. En als dat niet lukt, is er nog altijd AI! 

 

In ieder geval is iedereen die het niet met me eens is dom!

Wordt het geen tijd dat ze dáár eens een vaccin voor uitvinden?

 

Ps: ik heb dit voor de zekerheid toch maar even laten checken door ai, schrijffouten staan zo stom. En toen ik er toch was, heb ik meteen maar een kek plaatje laten maken voor bij dit stukje. Voor de beelddenkers! Makkelijk toch, dat internet?